Doufám, že bude zločin a trest především fascinující herecký duel

Rozhovor s režisérem André Hübner-Ochodlem
4. 3. 2020

Je zločin a trest depresivní?

Ne! Je to šílená jízda do hlubin naší duše, do podvědomí, k našim nejtajnějším přáním, myšlenkám a touhám.

 

Ve Zločinu a trestu se toho mnoho odehrává v hlavách postav. Jaké prostředky jste použil, abyste toho z nich, co nejvíce dostal mezi herce na jeviště?

Od začátku se intenzivně věnujeme hercům a s nimi tomu takzvaně druhému textu hry a naši velmi talentovaní herci umí s tímto druhým textem (podtextem) velmi kreativně pracovat. Jde předně o ohromném soustředění. Koncentraci! Dalších inscenačních prostředků tak už není potřeba.

 

V inscenaci se střetne mladý Raskolnikov a vyšetřovatel Porfirij Petrovič. Bude to velký kontrast nebo soulad?

Doufám, že to bude především velký a fascinující herecký duel!

 

Budou diváci Raskolnikova milovat nebo nenávidět?

Jsem sám zvědavý. Nejdůležitěji pro mě je, aby byl divák emocionálně a intelektuálně vtažen do Raskolnikovova světa. Opravdu tvrdě pracujeme na tom, aby tomu tak bylo.

 

Jakou roli má v Raskolnikovově příběhu bůh a víra?

Dostojevského nelze pochopit a při tom nebrat v úvahu jeho hlubokou víru v boha. Jedním z klíčových motivů románu je biblický příběh o vzkříšení Lazara a ještě zmíním, že v roli Soni mnozí kritici vidí znaky odkazující k Máří Magdaléně – prostitutce i světici zároveň.

 

Čím téma inscenace rezonuje s člověkem současnosti?

Naše inscenace je také o tom, jak se může v mysli obyčejného člověka zrodit zločinec a terorista. Potenciální „Joker”, který povstane z bolesti je přece v každém z nás. „Joker” se v člověku rodí, když je ponížený, zbitý, vyloučený, hladový a plný bolesti. Když se mu říká, že je ničím, že je horší než ostatní, že je člověkem druhé kategorie. Když tato bolest v člověku nabobtná, může ho ovládnout stav na hranici šílenství a udeřit s nelidskou silou. V takovém případě se může stát z nemocného člověka terorista. Stane se to tehdy, když se zraněné podvědomí (Freud) svými nenávistnými vlákénky vkrade do vědomí člověka.

 

Vašemu jevištnímu jazyku je velmi blízké výtvarno a hudba. Jaké emoce nebo sdělení podtrhnete videosekvencemi, které jste točil v ostravském ateliéru Film21?

Filmové sekvence jsme natáčeli, abychom divákovi zpřístupnili děsivý svět Raskolnikovových nočních můr.

 

Z čeho máte zatím ohledně inscenace největší radost?

Jsem vděčný za další možnost setkat se s fantastickými herci a pracovníky Arény. A jsem také velice vděčný, že na této inscenaci mohu úzce spolupracovat s Martou Roszkopfovou, vynikající umělkyní a velkým člověkem.

 

Ptala se Michaela Davidová

 

foto Piotr Dłubak

Doufám, že bude zločin a trest především fascinující herecký duel