Divadelník poprvé v Ostravě!

7. 1. 2019

Ostrava se prostřednictvím Komorní scény Aréna poprvé potká s legendárním titulem rakouského dramatika Thomase Bernharda s názvem Divadelník.

Jde o velmi chytře napsanou reflexi postavení umělce ve společnosti. Do malé rakouské vsi přijíždí tyranský a sebestředný principál Bruscon se svou kočující společností, kterou tvoří jeho manželka, syn a dcera. Hodlá uvést svou vlastní hru, nazvanou Kolo dějin, v níž má vystupovat Caesar, Napoleon, Metternich, lady Churchilová, paní Curieová a další historické postavy. Bruscon tyransky šikanuje členy své rodiny při přezkušování jejich úloh a lítostivě uvažuje nad svým prokletím, které mu přináší život u divadla. Deptá svou rodinu a vše podřizuje svému záměru sehrát svou divadelní hru, o které je přesvědčen, že je tím nejvýznamnějším mezníkem v dějinách dramatu. Ne nadarmo má proto inscenace Komorní scény Aréna podtitul, který je citací ze hry, ve znění: „Shakespeare, Voltaire a já…“

Hra z roku 1984, jejíž název v originále zní Theatermacher, byla další z provokativních textů autora, kterého v Rakousku nazývali „kálečem do vlastního hnízda“, v zahraničí byl ale vždy vysoce oceňován. „Zejména kritizoval, že se Rakušané nevyrovnali se svou nacistickou minulostí, vysmíval se však i sociálně demokratickým vládám, sociálnímu státu a žádný soucit neměl ani s katolickou církví,“ říká dramaturg Tomáš Vůjtek.

Své vnímání světa a života většinou vtělil do podoby osamělého monologu, což se týká jak jeho her, tak i prózy. Jeho hlavní hrdinové často velmi urážlivým způsobem vystupují proti, jak sám říkal, „národu pitomců“ a vůbec celému Rakousku. Odsuzuje tak nejen stát, který označuje za „katolicko-nacionálně-socialistický“, tak i významné instituce, jako třeba vídeňské divadlo Burgtheater i všeobecně uznávané rakouské umělce. „Jeho dílem prostupuje zápas s osamělostí a sebezničujícím nedosažitelným perfekcionismem, přičemž dosažení uspokojivého výsledku by znamenalo stagnaci a tudíž smrt.“ Wikipedia

Ostravská inscenace Divadelníka bude teprve jeho druhým uvedením v České republice, a to přesně po dvaceti letech. První českým Brusconem byl Martin Huba v inscenaci z roku 1999 v Divadle Na zábradlí v režii Jana Antonína Pitínského.

V Komorní scéně Aréna si roli divadelníka Bruscona zahraje zakládající člen divadla Marek Cisovský, který touto rolí oslaví 25 let v souboru.

„…je fakt, že se to asi nedá hrát ve třiceti, nevím, jestli se to dá hrát ve čtyřiceti šesti, záleží na tom, jak se to udělá. Jeho věk tam není dán a on si myslí, že o divadle ví všechno. Ano, nějakou dobu to dělá, jak dlouho a jak dobře, to je otázka. Když tvrdí, že je herec státní scény a plive na zájezdovky, tak je otázka, do jaké míry v tom státním divadle fungoval, co tam hrál, jestli náhodou nebyl čtvrtý zbrojnoš vpravo. V originále se ta hra jmenuje Der Theatermacher, pro což v podstatě není český ekvivalent. Theatermacher je někdo, kdo si myslí, že divadlu naprosto rozumí, a že všechno, co dělá, je dobře. Takový ten Mistr v uvozovkách. Ne skutečný bard, který má za sebou oslnivou kariéru,“ říká k roli Marek Cisovský.

„Marek je ideálním hercem hodícím se do role Bruscona, v této chvíli, tady v tomto divadle. Je to rovněž důležitý mezník v jeho kariéře. Pro mne je ctí, že právě v Aréně s ním mohu uvést v život takto výjimečný text,“  dodává režisér André Hübner-Ochodlo.

Inscenaci nazkoušel stálý polský spolupracovník Komorní scény Aréna André Hübner-Ochodlo, který byl v minulosti podepsán pod inscenacemi jako Beckettovy Šťastné dny, Taboriho Jubileum či Bílý muž a Rudá tvář. I na Divadelníkovi spolupracuje se svým osvědčeným česko-polským inscenačním týmem, který tvoří výtvarnice kostýmů Marta Roszkopfová a hudebník Adam Žuchowski, hraje se v překladu Vladimíra Tomeše.

Vedle Marka Cisovského se diváci mohou těšit na Danu Fialkovou, Vojtěcha Lipinu, Jana Chudého a hostující Annu Polcrovou. Premiéra se odehraje v soboru 12. ledna 2019.

 

Alice Taussiková, PR KSA

 

 

9.1.2019
Když jsme spolu mluvili před dvěma lety, bylo po udílení Cen divadelní kritiky. Tehdy jsem se ptala, zda se ta cena nějak projevila v rámci nabídky mimodivadelní práce, a ty jsi tvrdil, že nic. Ovšem v poslední době jsem tě viděla v řadě televizních projektů… „Ale...
692
Divadelník
9.1.2019
Po několika letech se opět vracíte do Ostravy – vracíte se sem rád? „Mám rád Česko, mám rád Čechy, české herce a samozřejmě mám rád Arénu. Vždycky se sem rád vracím.“   Co vám při zkoušení v Aréně dělá největší problémy a co vám přináší největší potěšení? „V...
691
Divadelník
Divadelník poprvé v Ostravě!